Nieuwe poes van anderhalf jaar / bestaande = 5 jaa

• Marco Sevriens
  • Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0

Marco Sevriens schreef Nieuwe poes van anderhalf jaar / bestaande = 5 jaa

Hallo,

Mijn naam is Marco, ik kom uit midden limburg. Ik wilde graag wat advies vragen.

Ik heb 6 jaar lang twee zusjes in huis gehad. Ik heb ze gevonden toen ik met de hond aant lopen was, het waren jonkies die te vondeling zijn gelegd...

Nou heb ik vorige week een poes dood gevonden in huis, volgens de dierenarts overleden aan een hartstilstand of hersenbloeding in de slaap, ik hoefde me geen zorgen te maken dat de poes wat verkeerds had gegeten of ziek was geweest.

Omdat dit de aandachtstrekker van de twee was, liet dit gelijk een grote leegte achter in mijn huis...
Heb toen op internet gezocht naar een poes die qua karakter ongeveer hetzelfde was.
Ik heb toen op het internet een poes van anderhalf gevonden die te leiden had onder een aggresieve oudere kat.

De kat die bij mij overblijft is de rust en kalmte zelf, dus dacht dat dat wel zou passen....

Vrijdag de poes gehaald ...
Nou weet ik dat het eigenlijk de bedoeling is om de poezen een tijd gescheiden te houden van elkaar .... Het gaat alleen zo moeilijk, ik heb nog een hond, een 10 jaar oude berner sennen hond. En die maakt deuren open!

De nieuwe poes (Roosje) heeft alleen nog maar in de woonkamer gezeten, in het begin achter de bank beetje schuilend voor de hond, dat vond ze maar vreemd, laterna in het (nieuwe) mandje onder de salon tafel (lekker afgeschermd) ...

Omdat de deur steeds open gemaakt wordt door de hond als ik deze op slot doe hebben de oude en de nieuwe poes elkaar al een paar keer gezien. Dit leverde meestal geblaas op, en een keer ging de nieuwe poes zelfs even achter de oude aan die zich daarna weer snel naar mijn slaapkamer verplaatste. Een keer sprong de oude poes op de tafel toen ze hoorde dat ik een pak kattensnoepjes open aan het maken was. Ze zaten toen heel even samen aan tafel te eten totdat de nieuwe poes opeens onverwachts uithaalde ....

Ik geef ze nu los van elkaar eten, en als ik thuis ben breng ik net zoveel tijd door in de slaapkamer als in de woonkamer om ze beiden aandacht te geven ...

Nou blijf ik met een paar vragen zitten ...
Gaat zich dit nog oplossen? De nieuwe poes zit er pas 3 dagen, gaat dit probleem zich vanzelf oplossen?
Wat kan ik doen om de problemen zoveel mogelijk tot een minimum te beperken?
De nieuwe poes is nog niet gesteriliseerd, is dat een mogelijke oorzaak?

Gaarne reactie,

Met vriendelijke groet,
Marco
  • Dorine Post
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

Dorine Post antwoordde Re: Nieuwe poes van anderhalf jaar / bestaande = 5 jaa

Hallo Marco,

Ik zie net dat nog niemand je vraag heeft beantwoord...

Meestal gaat het na een tijdje vanzelf beter als je twee katten bij elkaar zet die wel omgang met andere katten gewend waren. Het is lastiger als één van beiden heel lang alleen heeft geleefd.
Het is niet de meest ideale methode om kennis te maken, zoals je elders op deze website kan lezen maar soms lukt het gewoon niet anders.

Op www.allemaalkatten.nl/aanschaf/nieuwe-kat vind je nog wat tips voor dit soort situaties.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • Marco Sevriens
  • Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0

Marco Sevriens antwoordde Re: Nieuwe poes van anderhalf jaar / bestaande = 5 jaa

Hallo,

Het gaat op zich gaat het wel goed... Het zijn nog geen vriendjes, de oudste wil nog wel eens brommen, voornamelijk als de nieuwe te enthousiast of te wild in de buurt van de andere kat komt ...

Maar toch verdragen ze zich steeds beter, en steeds dichter bij elkaar

Met vriendelijke groet,
Marco
Moderators: Dorine Post