Mijn kat weigert zijn voedsel

• Wilfried
  • Wilfried's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Wilfried schreef Mijn kat weigert zijn voedsel

Max is een cyperse kat van zo'n 10 jaar oud. Het was altijd een vreetzak en was behoorlijk fors. Enige tijd na zijn laatste behandeling voor blaasgruis is hij het speciale voer gaan weigeren. Hij nam er geen hap meer van. Ook overstappen op een ander merk hielp niet. De kilo's vlogen eraf en inmiddels is het een scharminkel geworden. We hebben neurologisch onderzoek laten doen, bloed laten prikken en zijn gebit laten controleren, nergens iets mis volgens de dierenarts. Het is zo zielig want honger heeft hij wel! Hij mauwt als vanouds wanneer het bakje wordt neergezet om er vervolgens zijn neus voor op te halen. Alleen "nat" voer wil hij nog wel eens eten, hoewel hij daar ook steeds kritischer mee wordt. Bovendien is het zo wachten op een nieuwe plasbuisverstopping, met alle gevolgen van dien. Tijdens het eten geeft hij vaak een harde mauw gevolgd door wat blazen, verder merk ik aan zijn gedrag niets anders dan vroeger. Mijn dierenartsen weten niet wat ze er mee aanmoeten, en ik ook niet. Wie weet raad?
  • webmaster
  • webmaster's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

webmaster antwoordde Re: Mijn kat weigert zijn voedsel

Hallo Wilfried,

Als hij tijdens het eten een harde mauw geeft en blaast denk ik toch dat hij pijn in zijn bek heeft. Misschien zit er een ontsteking in de kaak? dat is dan niet zichtbaar met een visuele inspectie.

Het lastige met katten die niet willen eten is dat ze na een paar dagen al helemaal geen trek meer hebben. Dwangvoeding is dan noodzakelijk om de kat weer aan het eten te krijgen.
Wanneer nat voer er nog wel in gaat raad ik je aan om daar dan voldoende van aan te bieden. Het belangrijkste is nu eerst dat hij weer genoeg gaat eten. Met nat voer hoef je je ook niet zo'n zorgen te maken over het blaasgruis probleem.
Kan je hem makkelijk pillen ingeven? Probeer dan eens Eurologist. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar Ilonka is er erg enthousiast over.
zie http://www.allemaalkatten.nl/forum/ziekten/57-blaas-gruis

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
Moderators: webmaster