Plasjes in huis

• Frouk Gort
  • Frouk Gort's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0

Plasjes in huis was gemaakt door Frouk Gort

Hallo Allemaal,

Wij hebben thuis drie katten, 1 gecastreerde kater en twee geholpen vrouwtjes. Het vrouwtje is er als laatste bij gekomen (zij is inmiddels 1 jaar oud).
Wij zitten nu met je probleem dat twee vrouwtje niet overweg kunnen met elkaar. Eerst kwam het oudere vrouwtje nooit meer thuis, gelukkig is dit niet meer zo. Ze vallen elkaar nog steeds wel aan, vooral het nieuwe vrouwtje valt het oudere vrouwtje aan. Nu is sinds kort dat we plasjes in huis vinden. Ze plassen over de tassen heen op de grond, onder de bank of in andere hoekjes. Wij verdenken 1 van de vrouwtjes. Dat ze dit doen uit nijd/stress. We hebben al calm voer gehaald bij de dierenarts. (we vonden de geurversprijder te duur). Kattenbakken zijn altijd schoon.
Hebben jullie nog andere tips en weten jullie misschien waar dit vandaan komt?
27 okt 2010 13:48 #575
  • Dorine Post
  • Dorine Post's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

Beantwoord door Dorine Post in topic Re: Plasjes in huis

Hallo Frouk,

Hoogst waarschijnlijk zijn de plasjes van de oudste poes want die zal inmiddels stijf staan van de stress. Bij mijn antwoord ga ik er vanuit dat de oudste poes de 'wilplasser' is.

Eerst een paar vragen:
1. heb je www.allemaalkatten.nl/gedrag/153-onzindelijkheid al gelezen?
2. hoeveel kattenbakken heb je in huis?
3. en waar staan de kattenbakken?

Als de jongste poes de oudste terroriseert is het heel goed mogelijk dat ze de oudste poes toegang tot de kattenbakken ontzegt.
Dat is niet altijd even duidelijk, het terrorisme is soms heel subtiel en je moet echt goed kijken om het door te hebben.
Vaak is het puur intimidatie door middel van staren maar als de oudste poes steeds aangevallen wordt als ze op de bak gaat is dat ook een goede reden om een ander plekje te zoeken.

Het is belangrijk dat er meerdere kattenbakken zijn, in jouw geval bij voorkeur minimaal 4 bakken die verspreid staan door het huis op een discrete plaats. Het is voor de intimiderende poes dan onmogelijk om alle bakken in de gaten te houden zodat je oudste poes weer op de bak haar plasjes kan doen.

Omdat de relatie tussen de poezen nooit goed is geweest moet je daar beginnen met het oplossen van dit probleem.
Herintroductie van de jongste poes kan helpen om dit probleem op te lossen. Voor de (her)introcutie van een kat staat een hele goede methode op www.allemaalkatten.nl/aanschaf/nieuwe-kat . Met name op de pagina's introductie 1 en 2.

Verder kan ik je nog aanraden om de boeken van Vicky Halls te lezen en dan met name het boek "Wat uw kat u vertelt". Daarin staan heel duidelijke omschrijvingen van problemen en oplossingen. Er is ook een situatie omschreven die vergelijkbaar is met jouw situatie.
De boeken vind je terug op www.allemaalkatten.nl/boeken/boeken-algemeen
Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
Laatst bewerkt 29 okt 2010 10:48 doorDorine Post.
27 okt 2010 14:56 #576
  • Frouk
  • Frouk's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Beantwoord door Frouk in topic Re: Plasjes in huis

Hallo, bedankt voor de reactie! Super, daar hebben we zeker wel wat aan. We hebben twee kattenbakken dus daar kunnen er wel wat bij. Het klopt ook dat de jongere kat de oudere kat ligt aan te staren, wat op ons ook erg intimiderend overkomt. Nou, we gaan met jullie tips aan de slag. Bedankt!
03 nov 2010 20:19 #589
Moderators: Dorine Post