Kitten wil niet eten en moederpoes wordt te dik

• AnnekeK
  • AnnekeK's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0

AnnekeK schreef Kitten wil niet eten en moederpoes wordt te dik

Ik zoek advies!

Wij hebben sinds 2 weken een moederpoes met kitten van 2,5 maanden in huis. Moeder is gesteriliseerd na de bevalling, maar de kleine drinkt nog wel bij haar. We weten niet hoe vaak, hebben het pas 2 keer gezien in de afgelopen 2 weken.
Ik heb 2 vragen, wat is normaal?

De eerste twee weken had ik continu eten klaar staan voor de beide poezen (kittenbrokjes). Zowel kitten als de moeder aten hiervan wanneer ze wilden. Maar moederpoes werd veel te dik volgens de dierenarts die haar de tweede inenting gaf.
Nu krijgen beide poezen eigen eten (voor volwassenen en voor kittens) een afgewogen hoeveelheid, 's ochtends een bakje en 's avonds een bakje.

1. De moederpoes komt ons nu ieder uur de oren van het hoofd mauwen om meer. Als de moeder nog zoogt, al is het één keer op een dag, moet ze dan toch ook meer eten? Of ander eten?

2. Het kitten wil geen brokjes meer eten. Wel die van haar moeder, maar geen kittenbrokjes. Ze heeft nu al bijna een hele dag niet gegeten. Zou ze toch genoeg binnenkrijgen met drinken van haar moeder? Ik heb ook begrepen dat een kitten meerdere keren op een dag moet eten, maar ik kan het eten niet laten staan, omdat haar moeder dan alles opeet.

Wie kan mijn vragen beantwoorden? Het asiel waar ze vandaan komen weet hier geen antwoord op.
  • webmaster
  • webmaster's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

webmaster antwoordde Re: Kitten wil niet eten en moederpoes wordt te dik

Hallo Anneke,

Het duurt even voor de hormonen helemaal zijn verdwenen uit het lichaam na castratie en omdat het kitten blijft drinken is de melkproductie nog niet gestopt.

1. De moederpoes heeft niet meer eten nodig maar zeurt omdat ze gewend was elk moment te kunnen eten en nu nog maar twee keer per dag krijgt. Is het mogelijk om haar portie over meer maaltijden per dag te verdelen?

2. Het kitten mag best de brokjes van de moeder eten. Er zijn heel veel kittens groot geworden zonder kittenbrokjes. Twee keer per dag eten is voor een kitten echt te weinig. Heb je misschien een mogelijkheid om een bakje voer op een plek te zitten waar het kitten wel bij kan maar de moeder niet? Iets met een kleine doorgang of zo. Dat kan ook een stevige doos zijn.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • Anoniem
  • Anoniem's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Anoniem antwoordde Re: Kitten wil niet eten en moederpoes wordt te dik

Hoi Dorine,

Bedankt voor je antwoord.

Ik geef nu de kleine ook maar 'moeder'eten. Ze wil alleen eten als haar moeder erbij is, en eigenlijk ook het liefst uit hetzelfde bakje.

Ik heb een bakje met brokjes voor de kitten neergezet in een doos, maar de moeder probeert de doos te molesteren om bij de brokjes te komen en de kitten kruipt in en uit zonder een hap te eten...
Maar goed, ze drinkt nog bij haar moeder, dus ze zal wel genoeg krijgen.

Komende weken een aankijken hoe het gaat.
Moderators: webmaster