weet iemand wat voor ras mijn katje is? :)

• shadow
  • shadow's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0

shadow schreef weet iemand wat voor ras mijn katje is? :)

hallo , ik heb voor mijn verjaardag een kitten gekregen :)
ze is geboren 28 april 2011.

vele mensen vertellen mij dat mijn kitten een raskat is ,
waaronder haar snoetje , haar haar en de uitgroei van haar vacht een ander kleur is.

veel weet ik er niet van dus daarmee misschien kan iemand mij helpen.

ps ; op bepaalde plekken zoals haar pootjes en heupjes groeien er fijnere langere grijze haartjes uit.

:blij:
Bijlagen:
  • webmaster
  • webmaster's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

webmaster antwoordde Re: weet iemand wat voor ras mijn katje is? :)

Als je er geen stamboom bij hebt gekregen en het niet bekend is of de vader en moeder raskatten waren dan is je kitten geen raskat. Eigenlijk is ze een heleboel rassen tegelijk. Dierenartsen noemen ze vaak Europees korthaar maar er bestaat ook een ras wat Europees korthaar heet. In de kattenwereld noemen ze dit een huiskat.
De vacht van je kitten moet zich nog ontwikkelen, ze heeft nu nog een nestvacht. De langere grijze haartjes zullen over enkele weken verdwenen zijn.
Als alle haren zilverwit beginnen en alleen aan de punten zwart zijn is het mogelijk dat ze een 'smoke' vacht heeft.
op www.allemaalkatten.nl/kleuren-patronen/tipping-varianten staat uitgelegd wat dit is.
Maar ik denk dat ze later gewoon pikzwart zal zijn.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • shadow
  • shadow's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0

shadow antwoordde Re: weet iemand wat voor ras mijn katje is? :)

ahn oke danku :)

Wel de moeder is ook langharig dat weet ik , dus zal ze dan wss wel lang haar behouden ?
x
  • webmaster
  • webmaster's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

webmaster antwoordde Re: weet iemand wat voor ras mijn katje is? :)

Waarschijnlijk niet.. alleen als de vader ook het gen voor langharige vacht bij zich droeg (dat hoeft niet zichtbaar te zijn) zal je kitten langharig zijn.
Beide ouders moeten dit gen hebben om een kitten met lange haren te krijgen want het is een recessief gen.
Op www.allemaalkatten.nl/kleuren-patronen/genetica staat hierover meer informatie.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
Moderators: webmaster