aanhoudende diarree

• Anoniem
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Anoniem schreef aanhoudende diarree

Hallo allen,

Wij zitten met het volgende probleem. We hebben 2 poezen van nog geen jaar oud, ze zijn bij ons sinds ze 8 weken zijn. Sinds een maand of 3-4 hebben ze diarree. Ze spugen daarnaast ook, maar hier zit niet echt regelmaat in (soms 2 weken niet, dan weer elke dag. Soms direct als ze gegeten hebben, soms komt er alleen vocht naar buiten en soms heel duidelijk naar aanleiding van haarballen).

Ze kunnen helaas ook niet zo heel erg goed meer met elkaar door 1 deur. Waar ze in het begin nog lekker met elkaar speelden en bij elkaar lagen, doen ze dat nu nog maar zelden. 1 van de poezen blaast ook regelmatig als de ander in de buurt komt. Ik kan heel duidelijk merken dat dit erger is als ze zich minder lekker in haar vel zit.
Ze plassen daarnaast ook veel in huis. we hebben 3 kattebakken staan en houden deze goed schoon. Soms gaat het een paar dagen goed, dan weer dagen niet en kan ik elke dag plas opruimen. Gister werd er zelfs, voor het eerst, buiten de bak gepoept, ergens in een hoek.

Wellicht hangt het allemaal samen, maar waar we het meest op richten is de diarree. Ze hebben alle mogelijke onderzoeken (bij de dierenarts) nu zo'n beetje wel gehad en elke keer is de uitslag negatief. Uitgesloten zijn ook Giardia en Tritrichomonas foetus. Ze hebben diverse antibiotica e.d. gehad, zelf een prednisolon spuit. Niks helpt. Na zo'n kuur zie ik wel dat hun ogen helderder staan (en het 3e ooglid is minder zichtbaar), maar de diarree blijft. Soms is het waterdun, soms ietsje dikker.

Ook qua voedsel hebben we al veel geprobeerd; vanaf het begin kregen ze alleen droogvoer (royal canin voor kittens) en dat ging goed. Toen de diarree begon hebben we de sensitivity variant geprobeerd en ook de hypo-allergene variant. Het helpt allemaal niks.

Ze zijn wel gewoon actief; niet hangerig. Ze spelen veel en hebben voldoende energie.

Is er iemand die tips heeft?
Uiteraard hebben we veelvuldig contact met de dierenarts. Hij wil ons doorsturen naar de internist, maar ach, wie weet herkent iemand dit verhaal en komen we op iets uit wat we nog niet geprobeerd hebben!
  • Dorine Post
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

Dorine Post antwoordde Re: aanhoudende diarree

Hallo,

Als beide poezen niet lekker in hun vel zitten is het vrij logisch dat ze elkaar ook niet goed kunnen verdragen.
Stress kan diarree veroorzaken en een antibiotica kuur is ook niet goed voor de darmflora en als ze vaak diarree hebben krijgen ze niet genoeg voedingsstoffen binnen waardoor ze zich ook weer niet lekker voelen. Het is goed mogelijk dat ze hierdoor in een vicieuze cirkel terecht zijn gekomen.
Ik ben het met je eens dat de diarree het eerst aangepakt moet worden. Zelf heb ik hele goede ervaringen met Isogel. Een voedingsvezel die aan de ene kant zorgt dat de ontlasting soepel blijft maar ook het overtollige vocht opneemt en daardoor diarree tegen gaat. Isogel is te bestellen bij de dierenarts.
Voor het overgeven door haarballen kan ik laxapast aanbevelen!(ook bij de dierenarts verkijgbaar)

Je schrijft dat jullie al verschillende soorten voer hebben geprobeerd. Hebben jullie dan van de ene op de andere dag van voer gewisseld of geleidelijk aan eerst gemengd? Sommige katten zijn erg gevoelig voor het wisselen van voer en kunnen door de overgang aan de diarree raken. Een geleidelijke overgang is daarom altijd het beste.

Tot nu toe hebben jullie steeds Royal Canin of soortgelijk voer gegeven. Hoewel de kwaliteit van dit soort premium voeding wel goed is kan het zijn dat ze toch allergisch zijn voor bepaalde ingrediënten die hierin verwerkt zitten. Voedsel intolerantie is een mogelijke oorzaak.
Er zijn een paar merken met hele goede natuurlijke voeding die ik je aan kan raden. Veel katten reageren goed op het voer van Ecostyle www.ecostyleanimalcare.nl/?CategoryID=175 . Als je rechts klikt op "Extra informatie?" kan je ervaringen van andere katteneigenaars lezen.
Het andere merk is Almo nature www.almonature.eu/nl_nl/ . Dit voer is zelfs geschikt voor menselijke consumptie.

Ik heb hier een poes met lever problemen en die doet het heel goed op een combinatie van Almo nature blik en Hill's kd brokjes.
De andere katten eten graag de brokjes van Almo nature. (Te koop via de Webwinkel link in het menu.)

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • Anoniem
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Anoniem antwoordde Re: aanhoudende diarree

Dank voor je tips!
We hebben gistermiddag Isogel gehaald, als laatste optie van de dierenarts. Grappig dat jij het ook aanbeveelt. Ik ben benieuwd.

We hebben de brokjes wel gemengd toen we overgingen op het nieuwe voer, maar wellicht niet lang genoeg. We zullen het andere voer waar je naar verwijst gaan proberen, mocht de isogel niet niet werken.

Laxapast hebben we ook in huis (en vinden ze heerlijk), maar dat geef ik al tijden niet meer omdat ze aan de diarree zijn. Gisteren vond ik een enorme haarbal (ondanks de diarree, ik snap dat niet), dus wellicht moet ik ze dat ook weer gaan geven. Het voelt wel tegenstrijdig....
  • Dorine Post
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

Goeie dierenarts! ;-)

De laxapast maakt de ontlasting niet dunner maar zorgt dat de haren makkelijker mee naar buiten komen. Je kan het dus rustig blijven geven tenzij je merkt dat de klachten erger worden als je dat geeft.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • Anoniem
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

toch nog even een vervolg op mijn bericht van een aantal weken geleden. Helaas is inmiddels 1 van mijn katten overleden. Ze is erg ziek geworden afgelopen paasweekend en ondanks de pogingen van de dierenarts dat weekend hebben we haar dinsdagmiddag moeten laten inslapen. Uiteindelijk is dinsdag ochtend een bloedtest gedaan en daaruit bleek dat ze nierfalen had. Waarschijnlijk al van de geboorte. We zijn er echter niet eerder achter gekomen omdat er nooit een bloedtest is gedaan ondanks alle problemen en zijn de problemen afzonderlijk beoordeeld (diarree, plassen in huis, slechte adem). Het is ook vrij zeldzaam om bij zo jonge kat zulke problemen te zien. We hadden het, bij eerdere diagnose, niet kunnen stoppen. We hadden haar wel een heel erg vervelend weekend kunnen besparen. Dus wellicht mocht dit helpen voor andere baasjes die dezelfde problemen herkennen; laat maar een bloedtest doen!
  • Dorine Post
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 12

Het spijt me te lezen dat je kat is overleden. :huilt:
Soms is het stellen van een diagnose niet eenvoudig. Misschien hadden er belletjes moeten gaan rinkelen bij de dierenarts maar ik kan me voorstellen dat je bij zo'n jong dier niet meteen aan nierfalen denkt.
Heb je de andere kat nu ook laten testen?

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • Anoniem
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Ik begrijp inderdaad ook dat men bij zo'n jonge kat niet direct aan nierfalen denkt, maargoed: het is toch de tweede doodsoorzaak bij katten (begreep ik) en als alle onderzoeken in het maag-darmkanaal niks opleveren moet je toch verder gaan kijken. helaas, niet gebeurd.

Onze andere kat hebben we inmiddels ook laten testen; zij heeft het gelukkig niet. De bloedwaarden waren in orde! Fijn om te weten, dit brengt wel wat rust.
We zitten echter nog wel met de diarree, die nog steeds aanhoudt (nu zo'n 6 mnd).
Het is me wel opgevallen dat, nadat ze 2 keer ziek is geweest, haar ontlasting een dag normaal is. Daarna weer diarree.
Het plassen in huis is wel opgehouden gelukkig.
Ik zou er toch graag achter willen komen wat de oorzaak is van haar diarree.
  • Dorine Post
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 12

In ieder geval raad ik je aan om steeds Isogel te blijven gebruiken en intussen verder te blijven zoeken
Op welke waarden is er allemaal getest?
Er zijn zoveel mogelijke oorzaken; spastische darm, chronische darmontsteking (dunne of dikke), galblaas, lever of alvleesklier problemen,voedsel intolerantie..
Misschien is het wel zo verstandig om nu eerst darmonderzoek te laten doen en misschien nog wat bloedtesten... en als daar ook niks uitkomt blijft voedsel intolerantie over.
En dat kan je alleen testen door uit te proberen. Telkens tenminste voor een periode van 6 weken om te zien of het verbetert. Aangezien je al vele reguliere merken dieetvoer hebt geprobeerd denk ik dat je andere voer soorten moet gaan proberen.
Heb je inmiddels al beide merken die ik eerder opperde (Ecostyle en Almo Nature)uitgeprobeerd? De laatste is glutenvrij dus m.i. de beste keus in dit geval maar ook de Ecostyle voeding bevat geen kunstmatige geur, kleur en smaakstoffen en geen kunstmatige conserveringsmiddelen.

Je zou ook eens kunnen proberen om alleen vers vlees te geven, er zijn verschillende merken compleet versvoer in de diepvries te vinden.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • Dorine Post
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 12

Aanvulling over versvoer:

Eendagskuikens zijn ook gezond vers voer. Onze Deejay was er gek op, hij at wel 6 kuikens per dag!
Nu lees ik op veel andere websites dat eendagskuikens de stof avidine zouden bevatten wat de opname van biotine verhindert.
Avidine wordt echter geproduceerd in de eileider van vogels en dit wordt afgezet in het eiwit van de eieren.
Verhitting neutraliseert de avidine dus alleen het eten van rauwe eiren kan een biotine tekort tot gevolg hebben.

Mijn conclusie is dus dat eendagskuikens geen avidine bevatten want ze bevatten geen rauw eiwit en het zijn bovendien altijd haantjes!
Mocht iemand betrouwbare informatie hebben die het tegendeel aantoont dan hoor ik dat graag!

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
Moderators: Dorine Post