Voeding

• webmaster
  • webmaster's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

webmaster schreef Voeding

** Dit onderwerp gaat over het artikel:Voeding

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • nuray
  • nuray's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

nuray antwoordde Voeding

Hoi,
Ik heb een moedrpoes vanwaar haar kittens met 7 weken weg zijn.Ze waren zindelijk en speels en aten al zelf en de moeder gaf af en toe wel een melk maar steeds minder.Nu de kittens weg zijn heef ze ontzetten veel melk in haar borsten.Ik maak me zorgen.Moet ik haar borsten masseren?Heeft ze pijn?Ik vindt het zo zielig dat ze nog soveel melk heeft.Wat kan ik doen voor haar?is dit normaal?
  • webmaster
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

webmaster antwoordde Re: Voeding

Hallo Nuray,

Al lijken de kittens zelfstandig en drinken ze niet zo vaak meer bij de moeder toch is 7 weken te vroeg om bij de moeder weg te gaan, dat blijkt ook wel uit het feit dat de moederpoes nog zo veel melk heeft. Eigenlijk is 12 weken toch wel het minimum en er gaan tegenwoordig al stemmen op om de kittens minimaal 16 weken bij de moeder te laten.. maar gedane zaken nemen geen keer.:(

Het beste zou zijn als er nog een kitten terug zou kunnen komen. De melkproductie zal uiteindelijk vanzelf stoppen. De borsten masseren moet je zeker niet doen want daarmee stimuleer je de melkproductie. Ze zal zich niet prettig voelen met zoveel melk en geen kittens maar het moet vanzelf weg gaan, daar kan je helaas niet mee helpen.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • priscilla
  • priscilla's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

priscilla antwoordde Voeding

hallo , ik heb 2 kleine poesjes van ongeveer 2 maandjes oud ,
ik heb een vraagje over de voeding mogen ze vlees eten op zo een jonge leeftijd en mogen ze half volle melk drinken , kan iemand mij daar mee helpen
met vriendelijke groeten priscilla
  • webmaster
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 12

Hallo Priscilla,
Je mag de kittens absoluut geen melk geven.
KLeine stuljes (vers) vlees mag wel maar puur vlees kan niet de hoofdvoeding zijn.
Eendagskuikens zijn dan beter maar daar zijn ze nog te klein voor.
Het beste geef je ze gewoon kattenvoeding, zowel brokjes als nat voer.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • Dana
  • Dana's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Dana antwoordde Voeding

Hoi ik heb een vraag, volgende week krijg ik een kitten van 7 weken oud. Ik heb voor de zekerheid een flesje gekocht met voedingsmelk. Buiten dat gaan we hem ook nomaal voedsel geven maar op het whiskas junior pakket staat vanaf 12 weken. Wat is het beste voor een kitten van 7 weken??
  • rianne
  • rianne's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

rianne antwoordde Voeding

Hallo. Mijn kat bengel van 13 jaar kotst nog al veel. Meestal zijn de brokjes nog onverteerd als het er uit komt. We hebben verschillende brokjes geprobeerd maar met purina one voor senior blijkt hij het minst last te hebben. Alleen het probleem is dat ik soms denk dat hij opzettelijk kotst. Hij gaat er eens goed voor zitten. Is ongeveer een halve minuut bezig om Zn voedsel om hoog te halen en dan komt het er uit. En soms zie je alleen maar slijm in Zn kotst. Ik denk dat dat gal is. Ik hoop hier meer informatie te krijgen. De dierenarts geeft namelijk alleen maar een duur zakje met brokken mee. Gr Rianne
  • kimm
  • kimm's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

kimm antwoordde Voeding

hallo,mijn poes is net bevallen en eet nu het liefst nat voer. mag ik dat onbeperkt geven of krijgt ze dan diarree.
alvast bedankt! gr kimm
  • webmaster
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 12

Dana schreef : Hoi ik heb een vraag, volgende week krijg ik een kitten van 7 weken oud. Ik heb voor de zekerheid een flesje gekocht met voedingsmelk. Buiten dat gaan we hem ook nomaal voedsel geven maar op het whiskas junior pakket staat vanaf 12 weken. Wat is het beste voor een kitten van 7 weken??

Hoi Dana,
Zeven weken eigenlijk te vroeg om al uit het nest gehaald te worden, twaalf weken is normaal vandaar dat er op de junior verpakking staat vanaf 12 weken maar een kitten van 7 weken is best in staat om gewoon kattenvoer te eten en heeft in principe geen melk meer nodig. Eventueel kan je de brokje wat zachter maken door er wat water aan toe te voegen.
Het beste is om zowel nat (blikvoer) als droog voer te geven.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • webmaster
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 12

rianne schreef : Hallo. Mijn kat bengel van 13 jaar kotst nog al veel. Meestal zijn de brokjes nog onverteerd als het er uit komt. We hebben verschillende brokjes geprobeerd maar met purina one voor senior blijkt hij het minst last te hebben. Alleen het probleem is dat ik soms denk dat hij opzettelijk kotst. Hij gaat er eens goed voor zitten. Is ongeveer een halve minuut bezig om Zn voedsel om hoog te halen en dan komt het er uit. En soms zie je alleen maar slijm in Zn kotst. Ik denk dat dat gal is. Ik hoop hier meer informatie te krijgen. De dierenarts geeft namelijk alleen maar een duur zakje met brokken mee. Gr Rianne

Hoi Rianne,

Ik kan je verzekeren dat katten niet opzettelijk kotsen. Boulimia komt bij katten niet voor, alleen bij mensen.
Het overgeven geeft aan dat hij zich niet lekker voelt op dat moment en dat kan heel veel oorzaken hebben.
Zeker bij een kat van 13 jaar oud is het verstandig om eens bloedonderzoek te laten doen. Het is mogelijk dat hij bijvoorbeeld nier of lever problemen heeft. In dat geval zou hij inderdaad speciaal dieetvoer moeten eten om het zieke orgaan te ontlasten en dat is helaas altijd duurder dan gewoon voer maar je kan altijd op zoek gaan naar een goedkoper alternatief van een ander merk.
Dus mijn advies: eerst bloed laten onderzoeken, desnoods bij een andere dierenarts.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
Moderators: webmaster