hcm

• Eliza
  • Eliza's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0

Eliza schreef hcm

Sinds een paar maanden is bij mijn 9-jarige kater door een gemaakte echo, i.v.m. hartruis, HCM ontdekt. Hij heeft er helemaal geen last ervan, hij huppelt en speelt, alles is goed. De DA zei dat als ik benauwdheid ofzo merk bij mijn kat, dan moet ik langskomen en kunnen ze hem medicijnen geven. Van een andere DA heb ik gehoord dat als ik nu al dit soort medicijnen geef, dit meer nadelen heeft dan voordelen. Van een kennisje hoorde ik weer dat ik nu al medicijnen moet geven. Misschien dat u of iemand van deze site mij meer informatie kunt geven? Bedankt namens mijn kat :neutraal:
  • webmaster
  • webmaster's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

webmaster antwoordde hcm

Hallo Eliza,

Bij onze Maine Coon Iza is ruim 2 jaar geleden ook HCM geconstateerd.
We kwamen er achter toen ze opeens niet meer op de bank kon springen.
De dierenarts hoorde een hartruis en omdat haar zusje jaren daarvoor al overleden was aan HCM zijn we direct begonnen met Fortekor. We hebben zo snel mogelijk een echo laten maken en toen was het heel duidelijk te zien dat de hartwand verdikt was en de hartklep lekte.
Door de Fortekor kon ze al heel snel weer gewoon op de bank springen en had ze nergens last meer van.

Het gaat nu nog altijd heel goed met Iza. Ze zit wel op een nierdieet maar dat is niet zo gek bij een poes van 15 jaar oud.
Vreemd genoeg staat in de bijsluiter dat Fortekor is bedoeld voor de symptomatische behandeling van chronisch nierfalen...

Mijn advies: laat je goed voorlichten door een dierenarts (desnoods een derde) welke opties er zijn qua medicatie en wat de nadelen zouden kunnen zijn als je nu al met medicatie begint.

Iza doet het in ieder geval goed op Fortekor.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • webmaster
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

webmaster antwoordde hcm

Nog vergeten: een link naar de Fortekor bijsluiter
diergeneesmiddelen.info/index.php/bijslu...6-fortekor-flavour-5

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • Eliza
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0

Eliza antwoordde hcm

Hartelijk dank voor uw bericht en uw tip. Ik zal voor de zekerheid nog eens naar een andere DA gaan om een echo te laten maken en daar vragen of medicijnen nodig zijn. Ik wilde al elk jaar een echo laten maken om te kijken hoe ver de HCM zich heeft ontwikkeld. De vorige eigenaar wist niets van HCM bij Dollar. Dollar is n.l elk jaar onderzocht en gevaccineerd, waarschijnlijk is ook daarbij het hartje beluisterd. Maar het kan natuurlijk pas ontstaan zijn. Ik ben blij met uw snelle antwoord over hoe uw ervaringen zijn. Ik ga ook de bijsluiter lezen over Fortekor. Ik ben blij om te horen dat uw Iza al zo lang leeft en dat ze zo snel is opgeknapt. Wat ik begrijp uit uw verhaal is dat Iza's hartje niet meer zo goed werkte, waardoor er vocht in de longen is ontstaan, wat volgens mij benauwdheid kan veroorzaken. Fortekor zal waarschijnlijk zorgen dat dit vocht afgevoerd wordt. Nogmaals bedankt voor het vertellen van uw ervaringen. Ik ben heel blij dat ik antwoord heb gekregen.
  • webmaster
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 12

webmaster antwoordde hcm

Iza had geen last van benauwdheid of vocht in de borstholte.
De pijn in haar achterpoten werd veroorzaakt door een bloedprop.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • Eliza
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0

Eliza antwoordde hcm

Ik heb nog de folder Fortekor gelezen. Daarin staat dat dit medicijn ook voor hartziekten is. Ik ben er ook achter gekomen dat verlamming van de achterpoten door een bloedprop kan komen en niet door vochtophoping. Mijn excuses voor mijn onwetendheid. Door er meer over te lezen word ik wel wijzer, hoop ik :glimlach: Bedankt nog voor de uitleg.
Moderators: webmaster