Bloed bij ontlasting

• Eveliene
  • Eveliene's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Eveliene schreef Bloed bij ontlasting

Hoi allemaal,
Mijn kat van 1,5 heeft ineens bloed bij de ontlasting. Ik heb al contact gehad met de dierenarts en kreeg iets mee om de darmflora te herstellen. Dit heeft echter nog niet geholpen. De kat heeft nu nog steeds bloed bij dr ontasting. Hij poept normaal geen diaree of zo.
Herkennen jullie dit? Moet ik die pillen nog een kans geven? Hij heeft ze sinds gister. Of moet ik overstappen op ander voer dan brokjes...
Help..ik vind dit zo zielig!
  • webmaster
  • webmaster's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

webmaster antwoordde Re: Bloed bij ontlasting

Hallo Eveliene,

Ik weet niet wat voor pillen je hebt gekregen (een naam is wel makkelijk)dus op die vraag kan ik je geen antwoord geven.
Hoe lang heeft hij nu al bloed bij de ontlasting en is het veel of gaat het om druppels? Is het helder rood bloed? In dat geval is het afkomstig uit het laatste deel van de darmen. Kan zoiets als aambeien zijn.(als de ontlasting erg hard is) Zit er ook slijm bij het bloed dan kan een parasiet de oorzaak zijn.
Heeft de dierenarts hem al gezien?

Met iets meer informatie kan ik je beter advies geven.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • Eveliene
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Eveliene antwoordde Re: Bloed bij ontlasting

Hoi
Hij krijgt finidiar en dan 2x daags 1/4 tabletje. Het bloed is helder maar of het bij het laatste stukje ontlasting zit weet ik niet. Ik haal het uit dr bak.
Hij krijgt die pillen sinds woensdag avond.
Verder is hij gewoon speels en maakt hij geen zieke indruk. Ook de ontlasting is normaal.
Zou het aan de brokjes liggen en zal ik royl cain of hoe je het schrijft moeten halen?
Hoop zo meer info te hebben gegeven.
  • webmaster
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

Finidiar is voor diarree dus dat lijkt me overbodig omdat hij geen diarree heeft.
Je zegt dat zijn ontlasting normaal is maar normale ontlasting voor hem is misschien toch aan de harde kant.
Helder boed duidt m.i. op persen bij het poepen waardoor haarvaatjes onder druk komen te staan.
Soepele ontlasting is het beste maar zelfs dan kan het voorkomen dat een kat gaat zitten persen omdat er niet voldoende ontlasting is.
Als hij voornamelijk kleine drolletjes poept raad ik je aan om hem Isogel te gaan geven (verkrijgbaar bij de dierenarts) dat is een voedingsvezel die uitzet en zo voor meer volume zorgt waardoor het poepen makkelijker gaat. Je mengt de Isogel het beste met wat nat voer.

Het merk voer moet niet uitmaken maar je zou eens een ander merk kunnen proberen en dat hoeft geen Royal Canin te zijn. Krijgt hij alleen brokjes? Geef hem daarnaast dan ook nat voer en zorg dat hij voldoende drinkt, dat is zeker voor een kat die alleen brokjes eet heel erg belangrijk. Schaf zo nodig een fonteintje aan om het drinken te stimuleren.
Zet waterbakjes overigens nooit vlak naast het etensbakje, ze drinken liever ergens anders.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • Eveliene
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Bedankt voor je antwoord!
Ik heb inderdaad wel een paar keer gezegt dat hij normale ontlasting heeft maar toch mocht ik dit proberen.
Drinken doet hij goed gelukkig. Maar nat voer er naast geven is een goed idee.
Hij poept geen kleine drolletjes maar gewoon een flinke hoop
Ik zal je op de hoogte houden..maar ik denk wel dat ik dan beter kan stoppen met die pillen. Straks krijgt hij juist obstipatie ervan.
Heel etg bedankt!
  • Eveliene
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Nou na dat het een dag goed ging, gister toch weer wat bloed bij de ontlasting. Ik ben er wel achter dat het een beetje slijm met bloed is. De drollen zijn gewoon normaal.
Omdat ik zelf nu tot donderdag late diensten heb, heb ik niet echt eerder de kans dan donderdag om weer naar de dierenarts te kunnen. Is het schadelijk voor een kat dat hij wat bloed mee geeft tijdens het poepen?
De kat is verder wel gewoon normaal actief, maar laat ook wel geregeld stinkende windjes :knipoog:
  • webmaster
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 12

Het is geen accuut probleem dus is het niet zo erg om een paar dagen te wachten. Een beetje bloed met slijm bij de ontlasting kan niet echt veel kwaad maar het moet wel een keer ophouden. Het probleem zit in de dikke darm. Mogelijke oorzaken zijn een parasiet(chiardia) of een bacteriële infectie. Neem het volgende bezoek aan de dierenarts wat verse ontlasting mee voor onderzoek.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
  • Eveliene
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Dat was ik zo wie zo van plan hoor ontlasting mee te nemen...ik werk in de zorg en we hebben hier hele handige potjes voor ha ha
Ben blij dat het nog even wat daagjes kan wachten. Ik vind het zelf zo erg maar kan echt niet eerder heen als donderdag...
Je wil het liefste dat het meteen over is...
Ik zal donderdag weer even een update geven..tot die tijd is het even afwachten en hopen dat het bloeden niet erger wordt.
  • Ontvangen bedankjes 0

Nou ik ben donderdag toch met hem bij de dierenarts geweest omdat de arts het ook niet.
Felix bleek een darminfectie te hebben gehad. Hij wilde eerst grote roze pillen (weet de naam niet meer) voorschrijven maar bij de dierenarts wilde hij het al niet goed doorslikken. Hij kreeg het schuim ervan op zijn bek zo vies hij het vond.
Uiteindelijke heeft hij een flinke spuit gehad met medicatie, ook daarvan weet ik de naam niet zo meer.
Maar wat een verschil. Geen vieze windjes meer geen 3 keer poepen meer maar gewoon 1 a 2 keer hooguit.
Hij voelt zich duidelijk beter. Als het na het weekend nog niet over was dan moest ik weer terug komen. Maar voor nu is me Felixje er weer heerlijk zichzelf.
Lekker spelen en gek doen HEERLIJK!
Moderators: webmaster