Kleurencombinaties

• eupje
  • eupje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0

eupje schreef Kleurencombinaties

Hallo allemaal.

Ik heb sinds kort 2 poezen.
Een Maine coon: Red tabby blotched and white katertje (66% kans op drager verdunning) en
een Heilige birmaan: Blue Point vrouwtje

Het idee is in me opgekomen om (over een hele tijd pas natuurlijk) een nestje te krijgen waarvan we dan graag 1 katertje houden. Ik zit nu al dagen op internet te zoeken wat voor een kleuren hier uit kunnen komen maar ik kom er niet uit.
volgens mij black of blue tabby mannetjes en black/blue of red/creme tabby tortie vrouwtjes.
Dit omdat ik ergens heb gelezen dat de point tekening niet doorgegeven kan worden als deze niet door beide ouders gedragen wordt. maar op internet kom ik een paar foto's tegen van deze mix waarbij de kittens wel colorpointed zijn.
dus nu snap ik er helemaal niks meer van.
Wie kan mij helpen want ik blijf maar googlen en ik kom er niet uit.

Groetjes eupje
  • webmaster
  • webmaster's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Ik houd van katten, alles wat met de natuur te maken heeft, fotografie en mijn werk. ;-)
  • Ontvangen bedankjes 12

webmaster antwoordde Re: Kleurencombinaties

Hallo Eupje,

Het lastige van voorspellen welke kleuren er uit een mix komen is dat je in een stamboom nooit verder ziet dan vijf generaties terug. Iets verder als je de stambomen van de voorouders in kan zien. In principe zouden er uit deze mix geen points mogen komen omdat deze bij Maine Coon niet zijn toegestaan maar het is best mogelijk dat ergens een heleboel generaties terug (zeker in de beginfase van een ras wordt er voor bepaalde eigenschappen nog wel eens uit gekruist) er een keer point genen zijn meegekomen.(bijvoorbeeld van de Brits korthaar)

Dan kan het dus gebeuren dat heel veel generaties verder opeens twee katten gemixt worden die beide dat gen dragen. Zelfs zonder inmenging van de Birmaan kunnen er dan opeens pointed kittens geboren worden. Om dit soort verrassingen te voorkomen wordt er daarom nog wel eens terug gekruist.(moeder/zoon of vader/dochter)

De kans dat er uit jouw mix pointed kittens komen is dus heel klein maar het is zeker niet onmogelijk.

Met Vriendelijke groet,
Dorine Post
Moderators: webmaster